کتاب بزرگسال

راهنمای انتخاب رشته پایه نهم برای دانش آموزان

انتخاب رشته پایه نهم

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دانش‌آموزان، انتخاب رشته تحصیلی پس از اتمام سال اول دبیرستان است. انتخاب رشته پایه نهم، چالش بزرگی برای دانش‌آموزان محسوب می‌شود؛ زیرا این انتخاب آینده و سرنوشت آن‌ها را رقم خواهد زد. دانش‌آموزان و والدین برای انتخاب رشته باید با انواع رشته‌های پایه دهم آشنا شوند؛ بنابراین، معرفی رشته های تحصیلی برای انتخاب رشته پایه نهم از اهمیت بالایی برخوردار است. داشتن یک انتخاب مناسب می‌تواند زمینه دانش و توانایی دانش‌آموزان را تعیین کند؛ اما نکته قابل‌توجه، عوامل موثر در انتخاب رشته است. انتخاب کردن رشته تحصیلی مورد‌نظر، به عوامل مختلفی همچون استعداد، نمرات و نقاط‌ ضعف و قوت بستگی دارد.

فردی در حال نقشه کشی

آشنایی با شاخه های تحصیلی دوره دوم متوسطه

انواع شاخه های تحصیلی انتخاب رشته پایه نهم

دانش‌آموزان پایه نهم می‌توانند در پایان سال تحصیلی، رشته مورد‌نظر خود را انتخاب کنند. برای این کار می‌توان از فرم‌های تحصصیلی برای اولویت‌بندی دروس کمک گرفت. انتخاب رشته پایه نهم موفق، زمانی اتفاق می‌افتد که معرفی رشته های تحصیلی به خوبی انجام شود. اگر خصوصیات کامل تمام رشته‌ها به دانش‌آموزان و والدین آن‌ها معرفی شود، تصمیم‌گیری آسان‌تر خواهد بود.

یکی‌دیگر از مواردی که می‌تواند در تصمیم‌گیری به دانش‌آموزان کمک کند، هدف دانشگاهی آن‌ها است. بدون‌شک همه دانش‌آموزان درباره رشته دانشگاهی و بازار کار مورد‌علاقه خود، پیش‌زمینه‌ای دارند. این دانش‌آموزان با‌توجه به هدف رشته دانشگاهی خود، یکی از رشته‌های دوره دوم متوسطه را انتخاب می‌کنند.

در سال‌های اخیر تغییرات قابل‌توجهی در شرایط انتخاب رشته نهم به دهم ایجاد شده است؛ به­ عنوان مثال، نمرات تمام پایه‌های متوسطه اول در روند انتخاب رشته موثر هستند. این شرایط هم می‌توانند در نتیجه انتخاب رشته شما نقش پر‌رنگی را ایفا کنند. امروزه، روش‌های مختلفی برای تعیین بهترین رشته برای دانش‌آموزان ایجاد شده است. یکی از این روش‌ها، آزمون هالند است که رشته مناسب دانش‌آموزان را با‌توجه به تیپ شخصیتی آن‌ها مشخص می‌کند. در‌حالت‌کلی برای انتخاب رشته پایه نهم علاقه و استعداد اولویت بالاتری دارند.

یک آدمک در وسط فلش های مختلف

آشنایی با رشته علوم انسانی

معرفی رشته علوم انسانی

از مهم‌ترین شرایط ورود به رشته علوم انسانی، نمرات دروس ادبیات و عربی است. همچنین سطح بالای دانش‌آموزان در درس مطالعات اجتماعی نیز مورد‌بررسی قرار می‌گیرد. مفهوم و موضوع اصلی این رشته، مطالعه معلومات و مسائل مربوط به انسان است. از این موارد می‌توان به زبان و ادبیات ملل مختلف، ادیان و مذاهب مختلف، علوم مربوط به ورزش، باستان‌شناسی، جامعه‌شناسی، تاریخ و جغرافیا اشاره کرد. علاوه‌براین موارد، اقتصاد، علوم اجتماعی و مردم‌شناسی، فلسفه و منطق، روانشناسی و مدیریت بخش‌های مختلف نیز مورد‌بررسی قرار می‌گیرند. یکی از مهم‌ترین موضوعات در انتخاب رشته پایه نهم، توانایی‌های مورد‌نیاز هر رشته است. به‌منظور موفقیت در رشته علوم انسانی، باید در دروس ادبیات، عربی، تاریخ، جغرافیا، فلسفه و منطق، توانایی بالایی داشته باشید.

بیشتر بخوانید: خرید کتاب دور دنیا انسانی گاج برای موفقیت در آزمون کنکور انسانی

دروسی مانند ریاضی، در این رشته بسیار سطحی هستند؛ این‌در‌حالی است که اکثر دروس این رشته، جنبه حفظی دارند. اگر قصد دارید که در این رشته تحصیل کنید، باید از فاکتور‌های روابط عمومی قوی و سخنوری برخوردار باشید. رشته‌های دانشگاهی علوم انسانی، در ارتباط مستقیم با اعضای جامعه هستند. نکته مثبتی که برای این رشته وجود دارد، رقابت کمتر میان داوطلبان کنکور استغ زیرا دانش‌آموزان بسیاری این رشته را برای تحصیل انتخاب نمی‌کنند. دانش‌آموزانی در این رشته موفق خواهند بود که بتوانند پیوستگی مفهومی و ارتباط منطقی را میان مباحث حفظی پیدا کنند.

فردی در حال نوشتن معادلات ریاضی روی تخته سیاه

آشنایی با رشته ریاضی و فیزیک

معرفی رشته ریاضی فیزیک

یکی از مهم‌ترین رشته‌ها در انتخاب رشته پایه نهم، ریاضی فیزیک است. بدون‌شک، این رشته ارتباط نزدیکی با دروس ریاضی و فیزیک دارد. تعداد زیادی از مهندسان کشور، از طریق این رشته وارد دانشگاه و بازار‌های کار می‌شوند. به‌طوری­که، هر‌کدام از فصول مباحث درسی این رشته، مربوط به یک رشته مهندسی است؛ بنابراین، درک صحیح از این فصول، احتمال موفقیت شما را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین پیش‌نیاز‌های این رشته، درس ریاضی است. از‌این‌رو، دانش‌آموزانی که وارد این رشته می‌شوند، باید به درس ریاضی علاقه‌مند باشند. یکی‌دیگر از پیش‌نیاز‌های ریاضی فیزیک، دروس فیزیک و شیمی هستند. دانش‌آموزانی که بهره هوشی بالا و سرعت‌عمل ذهنی خوبی دارند، در این رشته موفق خواهند شد.

از توانایی‌های مورد‌نیاز برای رشته ریاضی فیزیک، قدرت تجزیه و تحلیل و تجسم اجسام فضایی است. نام این رشته با رشته‌های فنی و مهندسی دانشگاه‌ها عجین شده است. از‌سوی دیگر، جامعه ایران به سمت صنعتی­ شدن حرکت می‌کند؛ بنابراین نیاز جامعه به فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی و مهندسی در حال افزایش است. البته نکته مهم در انتخاب رشته پایه نهم، این است که بیشترین تنوع رشته‌های دانشگاهی و مشاغل، مربوط به رشته ریاضی فیزیک است. برای موفقیت در کنکور ریاضی و فیزیک دانش آموزان می توانند از کتاب های دور دنیا ریاضی گاج استفاده کرده و جرو رتبه های برتر کنکور باشند.

بشرهای آزمایشگاهی رو به روی تخته سیاه

آشنایی با رشته علوم تجربی

معرفی رشته علوم تجربی

رشته علوم تجربی هم یکی‌دیگر از رشته‌های پر‌طرفدار در انتخاب رشته پایه نهم است. اگر قصد دارید تا در این رشته تحصیل کنید، باید از دروس شیمی، زیست‌شناسی و ریاضی نمرات خوبی کسب کنید. دلیل این امر آن است که اکثر رشته‌های دانشگاهی تجربی، با این دروس در ارتباط هستند. حال ممکن است که این ارتباط به‌صورت مستقیم یا غیر‌مستقیم باشد.

مفاهیم دروس این رشته، ترکیبی از دروس حفظی و مفهومی هستند. دانش‌آموزانی که به ساختمان بدن موجودات زنده و گیاهان علاقه‌مند هستند، در این رشته موفق خواهند شد. همچنین افرادی که به انجام فعالیت‌های آزمایشگاهی علاقه نشان می‌دهند و توانایی انجام آن‌ها را دارند؛ احتمال موفقیت بیشتری در این رشته خواهند داشت. تنوع رشته‌های دانشگاهی علوم تجربی، در جایگاه دوم و بعد از ریاضی فیزیک قرار دارد. نکته قابل‌توجه این است که تعداد زیادی از دانش‌آموزان با‌ هدف پزشکی وارد رشته علوم تجربی می‌شوند؛ اما ظرفیت دانشگاه‌ها محدود است به همین دلیل برای موفقیت و کسب رتبه های خوب بهتر است از کتاب های مناسبی مانند دور دنیا تجربی گاج استفاده نمایید.

فردی در حال لحیم کاری

آشنایی با رشته فنی حرفه ای

معرفی رشته شاخه فنی و حرفه‌ای

شاخه فنی و حرفه‌ای یکی‌دیگر از موارد موجود در لیست انتخاب رشته پایه نهم است. این شاخه، دارای ۴ زیر‌گروه است. زیر‌گروه‌های شاخه فنی و حرفه‌ای شامل هنر، مدیریت و خدمات، صنعت و کشاورزی می‌شود. از طریق این شاخه می‌توان به اکثر رشته‌های گروه ریاضی در دانشگاه دست پیدا کرد، اما این شاخه از اعتبار بالایی برخوردار نیست؛ چرا‌که با انتخاب هر‌ کدام از رشته‌های این شاخه، شانس قبولی در بهترین دانشگاه‌های ایران از بین می‌رود. افرادی که در این رشته تحصیل می‌کنند، امکان قبولی در دانشگاه‌های برتر را تا مقطع ارشد را از دست داده‌اند. همچنین داوطلبانی که برای ورود به کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های برتر اقدام می‌کنند، با ضعف علمی محسوسی مواجه هستند‌.

در انتخاب رشته پایه نهم این شاخه شامل مکانیک خودرو، تاسیسات، نقشه‌کشی عمومی، صنایع فلزی و متالوژی می‌شود. همچنین امکان تحصیل در رشته‌های چوب و کاغذ، الکترونیک، ساختمان و سرامیک وجود دارد. معماری، نقاشی، گرافیک، کودک‌یاری، تربیت‌بدنی، کامپیوتر، طراحی و دوخت، سینما، امور دامی و صنایع غذایی نیز از رشته‌های فنی و حرفه‌ای هستند. هدف انتخاب رشته پایه نهم، استقلال فکری، ایجاد زمینه خلاقیت و نوآوری است. از ‌آن‌جایی که این شاخه دارای رشته‌های دانشگاهی نیست؛ فارغ‌التحصیلان این شاخه نمی‌توانند در کنکور سراسری و آزاد شرکت کنند؛ بنابراین یک دوره کاردانی برای این دانش‌آموزان در ‌نظر گرفته شده است.

وسایل مورد نیاز خیاظی و نجاری

آشنایی با رشته شاخه کار‌و‌دانش

معرفی رشته شاخه کار‌و‌دانش

این شاخه دارای زیر‌گروه‌های صنعت، خدمات و کشاورزی است. مراکز و واحد‌های مربوط به این شاخه، هنرستان کار‌و‌دانش نام دارند. اگر جزء افرادی هستید که قصد دارید سریع‌تر وارد بازار کار شوید، این شاخه مناسب شما است. همچنین افرادی که به دروس عملی و انجام فعالیت‌های مهارتی علاقه دارند، به سمت این رشته هدایت می‌شوند.

یکی از شاخصه‌های مهم در انتخاب رشته پایه نهم، شاخه کار‌و‌دانش، تنوع زیاد آن‌ها است. در حال حاضر، با‌توجه به تنوع این رشته‌ها توانمندی‌های این شاخه افزایش یافته است. این شاخه تفاوت‌های قابل‌توجهی با شاخه فنی و حرفه‌ای دارد. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سطح دروس، شرایط ورود، تنوع رشته‌ها و شرایط استخدام اشاره کرد.

کلاس های معارف

آشنایی با رشته معرفی رشته علوم و معارف اسلامی

معرفی رشته علوم و معارف اسلامی

رشته علوم و معارف اسلامی، ارتباط بیشتری با دروس معارف اسلامی، قرآن، تفسیر و… وجود دارد. این رشته برای علاقه‌مندان به ادبیات عربی و مسائل حوزوی، گزینه‌ای مناسب محسوب می‌شود. این مورد یکی از رشته‌هایی است که در معرفی رشته‌های تحصیلی خیلی به آن پرداخته نمی‌شود. دروسی که در این رشته تدریس می‌شوند، نیازمند حفظیات بیشتری هستند.

در ادامه انتخاب رشته پایه نهم باید به نکاتی اشاره کرد. امکان ادامه تحصیل پس از فارغ‌التحصیلی از این گروه وجود دارد. فارغ‌التحصیلان این گروه می‌توانند در دانشگاه‌های علوم و حدیث و حوزه‌های علمیه ادامه تحصیل دهند. از‌سوی دیگر، دروس این رشته، ارتباط نزدیکی با رشته علوم انسانی دارند؛ بنابراین، فارغ‌التحصیلان رشته علوم و معارف اسلامی، می‌توانند به موفقیت خوبی در رشته انسانی دست یابند.

کتابحانه یا کتاب های رنگی

انتخاب رشته پایه نهم

نتیجه گیری

انتخاب رشته پایه نهم یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های دانش‌آموزان به شمار می‌رود. عوامل مختلفی در این امر موثر هستند؛ اما مهم‌ترین آن‌ها، معرفی رشته های تحصیلی است. بسیاری از دانش‌آموزان به­دلیل نداشتن اطلاعات کافی نمی‌توانند انتخاب رشته مناسبی داشته باشند. در‌حالی‌که دسته دیگری از دانش‌آموزان به­دلیل معرفی اشتباه رشته‌ها توسط افراد دیگر، دچار مشکل می‌شوند؛ بنابراین، توصیه می‌شود پیش از انجام روند انتخاب رشته، درباره تمام رشته‌های تحصیلی تحقیق کنید. در حال حاضر، رشته‌های متنوعی برای دانش‌آموزان وجود دارد. از این رشته‌ها می‌توان به ریاضی فیزیک، علوم انسانی و علوم تجربی اشاره کرد. همچنین رشته‌های شاخه‌های فنی و حرفه‌ای، کار‌و‌دانش و علوم و معارف اسلامی وجود دارد. دانش‌آموزان باید با‌توجه به علاقه، استعداد، نمرات و بهره هوشی یکی از ابن رشته‌ها را انتخاب کنند.

بوک سرای دوکاج

سوالات متداول

  • انتخاب رشته به چه عواملی بستگی دارد؟

از عوامل موثر در انتخاب رشته می‌توان به نمرات درسی، استعداد، هدف، علاقه و هوش دانش‌آموزان اشاره کرد.

  • رشته‌های پر‌طرفدار کدامند؟

رشته های تحصیلی پر‌طرفدار شامل ریاضی فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی هستند.

  • چه شاخه‌هایی در دوره دوم متوسطه وجود دارند؟

شاخه‌های فنی و حرفه‌ای، کار‌و‌دانش و علوم و معارف اسلامی از شاخه‌های دوره دوم متوسطه هستند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *